Epic Games - Dauntless

 Dauntless adalah permainan peranan aksi percuma yang dibangunkan oleh Phoenix Labs dan diterbitkan serta diedarkan oleh Epic Games. Permainan ini awalnya dilancarkan dalam versi beta pada Mei 2018 untuk Windows Microsoft. Versi akses awal dilancarkan pada 21 Mei 2019 untuk PlayStation 4 dan Xbox One, termasuk sokongan penuh untuk permainan silang-platform, dan dilancarkan sepenuhnya untuk platform tersebut pada 26 September 2019. Versi Nintendo Switch telah dilancarkan pada 10 Disember 2019. Versi untuk PlayStation 5 dan Xbox Series X/S telah dilancarkan pada 2 Disember 2021.

Dauntless berlatar belakangkan suasana fantasi, di mana peristiwa bencana telah merobohkan dunia, membebaskan makhluk ganas yang dikenali sebagai Behemoth yang memangsa manusia yang masih hidup. Pemain mengambil peranan Slayer untuk menumbangkan Behemoth, mengumpul rampasan yang mereka gunakan untuk membuat dan menaik taraf senjata dan peralatan bagi menumbangkan Behemoth yang lebih besar dan lebih kuat. Semasa berburu, permainan berfungsi sebagai permainan aksi orang ketiga; pemain menggunakan sistem combo untuk menyerang makhluk tersebut, sambil memantau kesihatan dan tahap stamina mereka sendiri. Buruan seperti itu boleh mengambil masa lebih dari dua puluh minit masa dalam permainan untuk diselesaikan. Permainan ini boleh dimainkan sama ada secara solo, secara bekerjasama dalam parti sehingga empat orang atau dalam contoh kerja sama awam sehingga enam orang.

Phoenix Labs ditubuhkan oleh pembangun bekas Riot Games Jesse Houston, Sean Bender, dan Robin Mayne, dan pada Januari 2017 termasuk 40 pembangun yang sebelumnya daripada BioWare, Blizzard Entertainment, dan Capcom. Walaupun studio kecil berbanding studio AAA yang mereka tinggalkan, Houston mengatakan bahawa mereka berada dalam kedudukan yang membolehkan mereka menawarkan "pendekatan unik baru kepada pengalaman AAA". Dauntless adalah keluaran pertama studio ini. Ia sangat terinspirasi, serta sering dibandingkan dengan, siri Monster Hunter milik Capcom, yang boleh melihat ratusan jam dimasukkan oleh pemain ke dalam permainan; pembangun-pembangun tersebut sendiri mempunyai lebih dari 6000 jam kolektif dalam pelbagai judul Monster Hunter. Dauntless juga dipengaruhi oleh Dark Souls dan World of Warcraft. Houston memberi penghargaan kepada Dark Souls secara khusus kerana membantu membuktikan bahawa terdapat pasaran untuk "permainan aksi hardcore" yang berfokus pada pertemuan pemain dengan persekitaran, yang membolehkan mereka mengambil risiko yang selamat dalam pendekatan mereka terhadap Dauntless. Permainan ini dimaksudkan untuk dimainkan secara bekerjasama kerana mereka melihatnya sebagai pengalaman sosial, dan bercadang untuk menambah interaksi sosial/pemain berganda yang berterusan dalam permainan seperti World of Warcraft dan Destiny untuk membezakan Dauntless daripada permainan Monster Hunter. Houston mengatakan bahawa mereka merancang untuk membuat misi yang sangat sukar dalam permainan, sehingga sementara kebanyakan pemain akan dapat mencapai tahap akhir prinsipal, hanya sedikit yang cukup mahir untuk menghadapi misi-misi ini, serupa dengan beberapa misi dalam World of Warcraft. Rupa dan perasaan permainan ini terinspirasi oleh filem animasi Tangled dan filem-filem Disney lain, mengelakkan hiper-realisme agar grafik permainan tersebut akan tetap relevan sepanjang masa.

Sejak pengumuman permainan ini, permainan telah mendapat banyak minat dari pemain, memaksa Phoenix Labs untuk menjadi lebih telus tentang rancangan pembangunan permainan dan berinteraksi dengan peminat-peminat mereka untuk membantu memandu pembangunan. Mereka juga merancang untuk memindahkan alpha tertutup lebih awal beberapa bulan untuk mendapatkan lebih banyak maklum balas awal. Mereka kemudian mengumumkan rancangan untuk memulakan ujian alpha pada April 2017. Permainan ini pertama kali diumumkan semasa The Game Awards pada Disember 2016. Phoenix Labs merancang untuk memulakan dengan tempoh alpha tertutup, diikuti oleh tempoh beta terbuka sebelum pelancaran penuh permainan pada suku terakhir 2017. Alpha dilancarkan pada 18 Ogos 2017; walaupun pemain boleh mendaftar untuk dipilih untuk alpha, Phoenix Labs juga menawarkan akses alpha awal premium dalam pakej yang memerlukan kos yang termasuk buff dalam permainan, ciri-ciri untuk penyesuaian, dan keupayaan untuk mencipta guild. Tiga bulan kemudian, Phoenix Labs menolak jadual pelancaran untuk permainan, mengatakan isu-isu yang ditemui semasa tempoh alpha tertutup termasuk kestabilan permainan dan keseimbangan permainan berbanding dengan formula Monster Hunter. Beta terbuka dipindahkan ke awal tahun 2018, dan dilancarkan secara rasmi pada Mei 2018. Dalam dua minggu tempoh beta terbuka, lebih daripada satu juta pemain baru telah bermain permainan tersebut. Dalam masa dua minggu tempoh beta terbuka, lebih daripada satu juta pemain baru telah bermain permainan tersebut. Pada Julai 2018, mereka telah melihat lebih dari 2 juta pemain. Walaupun terdapat mikrotransaksi dalam permainan, pembangun merancang untuk membatasinya kepada item kosmetik dan bantuan sementara bukannya untuk menuntut pemain untuk mengakses kandungan permainan. Walaupun awalnya mereka menawarkan kosmetik melalui kotak rampasan dalam permainan, pasukan memilih untuk mengeluarkannya selepas kritikan terhadap tren yang berkembang bagi kotak rampasan yang dinaikkan pada Oktober 2017; sebaliknya, mereka membenarkan pemain membeli kosmetik secara langsung dengan dana dunia nyata untuk tujuan pengkomersialan. Pada Mei 2019, ketika masih dalam akses awal, Dauntless dilancarkan untuk PlayStation 4 dan Xbox One, serta pemain Windows dipindahkan ke-Epic Games Store. Sebelum pelancaran, Phoenix Labs hanya menganggap akan terdapat permainan silang-platform antara pengguna Windows dan Xbox One, kerana mereka masih dalam perbincangan dengan Sony mengenai sokongan silang-platform PlayStation 4, tetapi menjelang 21 Mei, mereka telah mendapat kelulusan dari Sony. Oleh itu, Dauntless adalah permainan pertama yang dilancarkan dengan permainan silang antara ketiga platform utama ini. Dalam masa beberapa hari selepas pelancaran, jumlah pemain 3 juta meningkat kepada 6 juta, menimbulkan tekanan awal terhadap pelayan permainan semasa tempoh ini sementara Phoenix bekerja untuk memperluaskan kapasiti pelayan. Permainan meninggalkan akses awal secara rasmi pada 26 September 2019 dengan pelancaran 1.0 dan ekspansi utama pertamanya "Aether Unbound", dengan jumlah pemain sebanyak 15 juta pada masa itu. Versi Switch dilancarkan pada 10 Disember 2019, dan versi untuk PlayStation 5 dan Xbox Series X/S dilancarkan pada 2 Disember 2021. Versi-versi ini menyokong permainan silang-platform dan kemajuan dengan versi Microsoft Windows, PlayStation 4, dan Xbox One. Phoenix Labs memperoleh Bot School Inc. pada Ogos 2019 untuk membantu dengan sokongan Dauntless dan ciri-ciri permainan silang-platform. Phoenix Labs sendiri diperoleh oleh Garena pada Januari 2020. Penerimaan ini tidak mempengaruhi operasi normal Phoenix Labs atau Dauntless, dan bertujuan untuk memperkukuh kehadiran antarabangsa Garena. Bagi Phoenix, penerimaan ini berpotensi membolehkan mereka membangunkan dalam ruang permainan mudah alih. Pada Februari 2023, Phoenix Labs mendapatkan kemerdekaan mereka semula melalui pembelian semula dari Garena.

Baca Juga : CD PROJEKT - THE WITCHER 3
Sumber : Wikipedia

Comments

Popular Posts